loading...
علویان هرات
صلوات بر محمد وال محمد دل را جلا می دهد


ali بازدید : 86 نظرات (0)

حضرت آیت الله العظمی محسنی(مدظله العالی) فرزند محمد میرزا محسنی در یک خانواده مذهبی و مومن شب جمعه پنجم ثور(اردبهشت) سال ۱۳۱۴ خورشیدی مطابق با۲۲ محرم الحرام سال ۱۳۵۴ قمری مساوی با ۲۶ اپریل ۱۹۳۶ میلادی در شهر قندهار به دنیا آمد. در سال ۱۹۴۹ میلادی با پدر بزرگوارش به پاکستان رفت.ودر پاکستان زبان اردو را آموخت.........

ali بازدید : 75 نظرات (1)

متن سئوال 1145

اگر ما شیعیان بدون مهر سجده کنیم آیا نماز ما صحیح است؟

پاسخ معظم له :

سجده بر مهر واجب نيست، بلكه بر زمين (خاك ، ريك، سنگ ، و...) و آنچه كه از زمين ميرويد به شرط كه خوردني و پوشيدني نباشد.مانند علف.و همچنان سجده بر فرش، لباس و امثال اينها نيز جايز نيست.

 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــ

متن سئوال 1146 

عرض ادب احترام خدمت دانشمند محترم (آيت الله محسيني )اما بعد خدمت عرض شوداينكه برادران محترم اهل سنت ما بر اين عقيده اند كه درروز قيامت خداوند ديده ميشود وبر اين نكته هم اعتراف دارند كه خداوند جسم ندارد آيا چيز ي كه جسم نداشتهباشد ديده خواهد شد نظر شما ازنگاه مذهب جعفري در اين رابطه چيست با تشكر  (محمدحسين مددي الله دادايميل آدرس: *************

پاسخ معظم له :

خداوند در دنيا و آخرت ديده نميشود،و ديدن خداوند عقلاً محال است.و قرآن هم اين موضوع را بيان فرموده است. البته ما به عقيده برادران اهل سنت مان احترام ميگذاريم.

 

ـــــــــــــــــــــــــــــــ

متن سئوال 1147  

محمد ذ بيح: بسم الله الرحمن الرحیم السلام علیکم در چند جای قرآن عظیم الشان به زنان اجازۀ کار و تجارت در خارج از منزل داده شده و تفسیر آنها چیست؟ايميل آدرس: **********

پاسخ معظم له:

زن اگر بي شوهر باشد، ميتواند با حفظ حجاب از منزل بيرون برود. و اگر شوهر دارد،بايد در بيرون رفتن از خانه از شوهر خويش اجازه بگيرد. مگر اينكه در موارد طاقت فرسا، ويا اينكه در نكاح شرط كرده باشد.كه براي كار، خارج از منزل برود.درقران دراين مورد چيزي نيامده است.

 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــ

متن سئوال 1148 

بسم الله الرحمن الرحیم

السلام علیکم

در افغانستان تعداد زیاد بانکها قرضه میدهند و در مقابل ده فیصد مفاد از مشتری حصول میدارند که بنام مایکرفایننس بانک یاد میگردند. وقتی سوال شود که آیا این مفاد سود نیست میگویند "نه ما این مبلغ را مصرف معاش مامورین کرایۀ بانک وغیره میکنیم"

در این مورد از جناب عالی دو سوال دارم.

1.حکم جناب عالی در بارۀ کسیکه از این نوع بانکها قرضه میگیرد چیست؟

2. حکم جناب عالی در بارۀ کسیکه در چنین بانکها کار مند است و معاش میگیرد چیست؟ آیا معاش شان حلال است یا حرام؟

3. در چند جای قرآن عظیم الشان در بادۀ ربا سخن گفته شده و تفسیرآن چیست؟ آیا میشود آن آیات را به بانکهای امروز نسبت داد؟ايميل آدرس : **********

پاسخ معظم له :

قرض مذكور جايز نيست،ده فيصد سود وربا است .

2- كاركردن در شعباتي كه كارسود دادن و سود گرفتن را ميكند جايز نيست.

3- تفسير آن زياده كرفتن است كه بانكهاي يكي از مصاديق آيات است.

يعني ايات زياده گيري افراد و موسسات را شامل ميشود.

ــــــــــــــــــــــــــــ

متن سئوال 1149 

محال است یک شی علت خودش بشود پس خدا چطور؟آیا فقط از روی مجبوری به وجود واجب الوجود ایمان بیاوریم یا اینکه واجب الوجود می تواند علت خودش بشود؟ ايميل آدرس : **********

پاسخ معظم له:

هيچ چيز ممكن الوجود علت وجودي خود نمي شود و عقلاً محال است،واجب الوجود علت نمي خواهد.وجود او ضروريست،ضروريات نياز به علت ندارد واين ممكن الوجود است كه نياز به علت دارد.خلاصه واجب الوجود علت ندارد نه اينكه علت وجودش خودش باشد.

ــــــــــــــــــــــــ

متن سئوال 1150 

درصورت كه مرد ميتواند ازدواج موقت نمايد مثلا مرد متحل از بدخشان جهت تحصيل به كابل آمده اگر اين مرد نكاح موقت نمايد پس خانم اين مرد چي كند در اين مدت؟ يا اين حق تنها براي مردان است. 

 ايميل آدرس: ***************

پاسخ معظم له :

فرق بين نكاح موقت و دائم درمورد سئوال شما وجود ندارد.زن در يك زمان بايد يك شوهر داشته باشد.و مرد ميتواند تا چهار زن بگيرد.و زن شوهر دار ازدواج موقت نمي تواند.

 

 

 
استفتاء

چهارشنبه، 6 آذر هزار و سیصد و هشتاد و هفت


سلام عليكم و رحمه الله

زوج معسر بوده و به تکلیف دادگاه ملزم به پرداخت مهریه به صورت قسطی شده است، با توجه به این که امروزه مهریه ها بسيار بالا است و پرداخت قسطی آن هم سالهاي مديدي كه بيشتر از عمر متعارف يك انسان است ، طول می کشد تا تمام شود، آیا با فرض باکره بودن و عدم مواقعه، زن حق دارد تا پایان قسط آخر تمکین نکند؟

ali بازدید : 62 نظرات (0)

 


آیت‌الله جوادی آملی، در سخنانی به آثار مثبت و منفی موجود در عرصه مهدویت اشاره کرد و توجه همگان به ویژه جوانان را نسبت به آن ضروری دانستند. ایشان افزودند: بر اساس روایتی از پیامبر اسلام‌(صلی الله علیه و آله) که در کتب شیعی و سنی وجود دارد، «هرکس که بمیرد و نسبت به امام زمان خود معرفت نیابد، به مرگ جاهلیت مرده است»؛ این نشان می‌دهد که حیات او نیز حیات جاهلیت بوده است.

.....

ali بازدید : 51 نظرات (0)

سؤال: فاطمیه ی اول به لحاظ تاریخی معتبر تر است یا فاطمیه ی دوم؟

پاسخ آيت الله سيد صادق شيرازي: 


ایام فاطمیه به حسب روایات بیش از ده تا پانزده قول بوده ولی آنچه شهرت دارد، سه قول است:




1.روایت «40» روز بعد از شهادت رسول الله صلی الله علیه وآله که مصادف با 8 تا 10 ربیع الثانی است.
2.روایت «75» روز و مصادف با 13 تا 15 جمادی الاولی است.
3.روایت «95» روز که مصادف با 1 تا 3 جمادی الآخره می باشد.
و خوب است مؤمنین همه این سه قول را عزاداری نمایند.

ali بازدید : 87 نظرات (0)
به گزارش«شیعه نیوز»،  آیت الله سید صادق روحانی از مراجع تقلید قم در پاسخ به در خواست عده ای از مومنین چند روایت معتبر را در جهت اثبات مصائب وارده بر حضرت زهرا (سلام الله علیها ) بیان نموده اند که در ادامه می خوانیم :

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله رب العالمين و صلي الله علي سيدنا محمد و آله الطاهرين سيما بقية الله في الارضين و اللعن علي اعدائهم الي يوم الدين
كسى كه مطالب تاريخ نگاران مسلمان و روايات رسيده در مورد رويدادهاى تلخ پس از رحلت پيامبر را پى‏گيرى كند، فكر نمى‏كنم در اين مورد دچار ترديد گردد. اينك به برخى از روایات معتبری که  در مورد مصائب وارده بر حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها ) آمده و مورد وثوق  است اشاره  می کنیم :
اول اینکه :مرحوم «كلينى» به سند صحيح از امام كاظم در باب مولد فاطمه عليهاالسلام حديث دوّم، چنين آورده است: «إنَّ فاطمه صِدِّيْقَةٌ شَهِيدةٍ»؛ فاطمه عليهاالسلام صديقه شهيده است. و مرحوم مجلسى در «مرآة العقول» پس از توصيف خبر فوق به درستى و صحيح بودن، در شرح اصول كافى چنين مى‏نويسد: بى‏ترديد اين خبر دلالت بر اين دارد كه فاطمه عليهاالسلام، شهيد راه حق است؛ و اين از اخبارِ متواتر است، و سبب آن هم اين است كه پس از غصب خلافت و انحصار قدرت از سوى جريان سقيفه، قنفذ درب خانه فاطمه عليهاالسلام را چنان بر شكم آن بانوى بزرگ زد كه پهلوى آن حضرت شكست و بر اثر آن، فرزندش را كه پيامبر محسن ناميده بود، ناخواسته از دست داد و دستخوش بيمارى گرديد و سرانجام به شهادت رسيد.1

آن‏گاه مرحوم مجلسى به بيان رواياتى از علماى شيعه و اهل سنّت مى‏پردازد كه اين موضوع را تأييد مى‏كند. از آن جمله روايتى است طولانى از «سليم بن قيس هلالى» كه فرازى از آن چنين است: فاطمه عليهاالسلام شهيد راه خداست، و سبب آن هم اين است كه پس از غصب خلافت به وسيله جريان سقيفه، قنفذ برده عمر فاطمه عليهاالسلام را زد و به شدت هُل داد و در نتيجه آن جنايت، دنده‏اى از پهلوى آن حضرت شكست و بر اثر آن، جنين خود را افكند، و دستخوش بيمارى گرديد و به شهادت رسيد.2

دوم : و از جمله آن روايات بسيار، اين روايت طولانى است كه مرحوم صدوق، از ابن‏عبّاس و او از پيامبر خدا صلى‏الله ‏عليه ‏و ‏آله آورده است كه فرازى از آن چنين است:....
ali بازدید : 50 نظرات (0)
آیت الله وحید خراسانی:
مملكت اگر مملكت شيعه است روز سوم جمادي الثاني بايد يكپارچه شور و شيون باشد بايد آتشي در عزاي زهرا (سلام الله علیها) برپا شود. اگر اميرالمومنين (علیه السلام) با شنيدن خبر شهادت همسرش غش كرد مملكت علي (علیه السلام) بايد چه كند ؟!
ali بازدید : 54 نظرات (0)
به گزارش «شیعه نیوز» متن این استفتاء به شرح زیر است :
 
بسمه تعالي
 محضر مبارك مرجع عاليقدر آيت الله صافي گلپايگاني مدظله

با سلام و احترام؛

ضمن عرض تسليت به مناسبت فرارسيدن ايام شهادت حضرت فاطمه زهرا دختر گرامي پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله، بفرماييد با توجه به معلوم‌نبودن دقيق تاريخ شهادت آن بزرگوار، بهترين ايام جهت عزاداري براي حضرت چه روزهايي است؟ و بهترين نوع عزاداري در اين شهادت عظمي چيست؟

 با تشكر/جمعي از مؤمنين
 
بسم الله الرحمن الرحيم

 عليكم السلام و رحمة الله
 نسبت به روز شهادت حضرت صديقه كبري فاطمه زهرا سلام الله عليها اقوال مختلفي ذكر شده است، لكن آنچه بيشتر مورد توجّه علماء واقع شده است فاطميه اول و فاطميه دوّم در ماه جمادي الاولي و جمادي الثانية است؛ و شايسته است كه شيعيان از روز سيزدهم جمادي الاولي تا سوّم جمادي الثانية سوگوار، و با انجام مراسم عزاداري آن حضرت، ارادت و مودّت خود را به اهل بيت عليهم‌ السلام اظهار نمايند، و از انجام مراسمي‌ كه موجب وهن مراسم شهادت آن حضرت است اجتناب نمايند.
 
و بهترين عزاداري، بيان فضائل و مناقب و مصائب آن حضرت و ذكر اخلاق و سيره عملي و دفاع ايشان از امام مظلوم حضرت اميرالمؤمنين عليه ‌السلام است كه در همه اعصار بايد براي مردم تبيين شود.
 ان‌شاء الله تعالي مؤمنين با تمسّك به قرآن و عترت به بهترين صورت ممكن به ساحت مقدّس آن بزرگوار عرض ادب و اخلاص نمايند، به ويژه بانوان متدينه با حفظ حجاب و عفّت و پاكدامني، ايشان را الگوي خود قرار دهند.

 لطف الله صافي/10 جمادي الاولي1433
ali بازدید : 51 نظرات (0)

 


داستان به آتش كشيدن ، و يا تهديد به آن ، مسئله اى است كه از ديرزمان اذهان مسلمين را به خود مشغول داشته است كه آيا امكان دارد مسلمين صدر اسلام چنين عملى را در مورد دخت پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم كه اين همه احاديث در فضائل او از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم روايت نموده اند، به اجرا در آوردند؟ و يا نه حداقل چنين تهديدى را روا دارند، و اينجانب در اين رساله درصدد تحقيق آن نيستم ، فقط يكى دو مورد از اقوال علماى اهل سنت را در اين مورد بيان مى دارم ، و از خود هيچ گونه اظهارنظرى نمى نمايم : ابن ابى الحديد، از علماى حنفى مذهب اعتزال گويد:

اما داستان به آتش كشيدن (خانه فاطمه عليهاالسلام ) و امور دردناك ديگر، و نيز آنكه گويد: على عليه السلام را دستگير نموده و در حالى كه مردم گردش جمع شده بودند، عمامه به گردنش افكنده و او را كشان كشان مى بردند، بسيار بعيد است كه چنين كارى انجام داده باشند، اينها رواياتى هستند كه فقط شيعه آن را بيان داشته اند، گرچه گروهى از اهل حديث نيز، همانند آن را بيان داشته اند، كه ما آن را بيان مى كنيم .(994)
و در چند صفحه بعد ابن ابى الحديد، از احمد بن عبدالعزيز جوهرى در كتاب (سقيفه ) نقل كرده گويد:
چون با ابوبكر بيعت شد، زبير و مقداد در معيت گروهى ، نزد على عليه السلام رفت و آمد نموده ، (در حالى كه على عليه السلام در خانه فاطمه عليهاالسلام بود) و با يكديگر درباره مسائل روز به مشورت مى نشستند، و يكديگر را در جريان حوادث قرار مى دادند.
عمر به نزد فاطمه عليهاالسلام آمد، و گفت : اى دخت رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم هيچ يك از مردم را به اندازه پدرت دوست نداريم ، و پس از او هيچ كس را به اندازه تو دوست نداريم ، و به خدا سوگند هيچ يك از اين مسائل مانع نمى شود كه اگر همچنان اين گروه در خانه تو جمع شوند، دستور ندهم كه خانه را بر آنان به آتش نكشم ....(995)
جوهرى گويد: عمر به همراه گروهى از انصار و تعدادى اندكى از مهاجرين به خانه فاطمه عليهاالسلام آمد و گفت :
سوگند به آنكه جان عمر در اختيار اوست ، براى بيعت با ابى بكر از خانه خارج شويد، و يا اينكه خانه را بر شما به آتش خواهم كشيد. زبير با شمشير كشيده از خانه خارج گرديد، زياد بن لبيد انصارى و مرد ديگرى با او گلاويز شد، و شمشير از دست زبير افتاد، عمر شمشير را گرفت و به سنگ كوبيد، و در حالى كه گريبان آنان را گرفته ، به زور آنان را مى برد تا اينكه با ابوبكر بيعت كردند.
و ابوبكر جوهرى در روايت ديگر، داستان را مشروح تر بيان داشته گويد:
ابوبكر به عمر گفت : خالد بن وليد كجاست ؟ عمر گفت : او در اينجاست ، پس ابوبكر گفت : برويد على عليه السلام و زبير را بياوريد، سپس عمر وارد منزل گرديد، و خالد، بيرون در منتظر ماند، عمر به زبير گفت : اين شمشير براى چيست ؟ گفت : آن را براى بيعت با على عليه السلام آماده نموده ام ، گويد: و مردم زيادى درون خانه بودند، از آن جمله مقداد بن اسود، و همه بنى هاشم ، پس عمر شمشير را از دست زبير، بيرون كشيد، و آن را به سنگى كه در درون خانه قرار داشت كوبيد و آن را شكست ، پس از آن دست زبير را گرفت و او را به پا داشت ، سپس او را هل داد و از خانه بيرون راند و به خالد گفت او را نگه دار، خالد به همراه گروه زيادى كه ابوبكر براى حفاظت فرستاده بود، حضور داشتند، دوباره عمر وارد منزل گرديد و به على عليه السلام گفت : برخيز و بيعت كن و على عليه السلام خوددارى ورزيد، عمر دست او را گرفت ، و گفت : برخيز، و او امتناع ورزيد، و او همانند زبير با على عليه السلام رفتار كرد، و خالد زبير و على عليه السلام را نگه داشت ، و آنگاه عمر و همراهان آنها را به زور(996) بردند، در حالى كه خيابانهاى مدينه مملو از مردم بود، و همگى تماشا مى كردند، چون فاطمه عليهاالسلام اين منظره را مشاهده نمود فرياد كرد و ناليد، و بسيارى از زنان بنى هاشم ، و زنان ديگر فاطمه عليهاالسلام را گرفته بودند، او به در خانه خود آمد و فرياد برآورد: اى ابوبكر چه زود اهل بيت رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم را مورد هجوم قرار داديد، به خدا سوگند با عمر سخن نمى گويم تا هنگامى كه با خداى خود ملاقات كنم .(997)
و ابوبكر از اينكه به خانه فاطمه عليهاالسلام هجوم برده است ، اظهار تاءسف كرد و مى گفت : اى كاش به خانه فاطمه عليهاالسلام هجوم نمى بردم گرچه اعلان جنگ مى نمود.(998)
در آخر عمر مى گفت : اى كاش سه چيز را كه انجام دادم ، انجام نمى دادم ، حرمت خانه فاطمه عليهاالسلام را نگه مى داشتم ، گرچه براى جنگ با من آن را بسته بودند و كاش ...(999)
و قاضى القضاة معتزلى درصدد دفاع بر آمده گويد:
و اما داستان آتش زدن ، در صورتى كه صحت داشته باشد، هيچ گونه ايراد و اشكالى متوجه عمر نمى نمايد، زيرا او مى تواند هر كه را از بيعت امتناع ورزد، و بخواهد در ميان مسلمين اختلاف ايجاد كند، تهديد نمايد، اما اين مطلب ثابت نشده است .
پايان سخن قاضى القضاة .(1000)
و قاضى القضاة حديث زدن عمر، فاطمه عليهاالسلام را با تازيانه ، طبق نقل ابوعلى (ره ) تكذيب مى كند، و در واقع خود درصدد تكذيب آن بر آمد، در حاليكه از تهديد به آتش ، و يا به آتش كشيدن ، دفاع نكرده و آن را امرى جايز مى داند.(1001)
سيد مرتضى (ره ) در اين رابطه گويد:
در مورد حديث سوزاندن ، ما پيش از اين بيان داشتيم كه غير از شيعه نيز آن را روايت نموده است . و اين كه قاضى القضاة گويد: (جايز است سوزاندن خانه حضرت فاطمه عليهاالسلام اين سؤ ال مطرح است كه ) چگونه سوزاندن خانه على عليه السلام و فاطمه عليهاالسلام جايز است ؟ و آيا در اين مورد عذر قابل توجيهى وجود دارد؟ و آيا على عليه السلام و اصحابش بر خلاف اجماع و مسلمانان حركت كنند، اگر اجماعى ثابت شده باشد؟ در حاليكه در صورت مخالفت على عليه السلام به تنهايى هرگز اجماعى صورت نپذيرد، چه رسد به اينكه گروهى موافق و همراه على عليه السلام باشند، و ديگر اين كه چه فرقى بين تهديد به آتش زدن ، و زدن فاطمه عليهاالسلام به دليل ياد شده دارد؟ زيرا سوزاندن منازل ، وحشتناك تر از زدن يك و يا دو تازيانه است ، بنابراين دليلى ندارد كه نامبرده ، حديث را انكار و احراق را جايز بداند


994- شرح نهج البلاغه ، ج 2، ص 21.
995- همان مدرك ، ص 45.
996- حضرت در اين رابطه سخنى دارد كه در فصل سيزدهم گذشت .
997- شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 6 ص 48.
998- همان مدرك ، ج 6 ص 51.
999- تاريخ طبرى ، ج 2، ص 353.
1000- شافى سيد مرتضى (ره )، ص 234 و 235 به نقل شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 16 ص ‍ 272.
1001- همان مدرك ، ص 271.
1002- شافى سيد مرتضى (ره ) ص 283.
درباره ما
Profile Pic
سلام . در این وب ساده تحقیقی سعی میکنم انچه مربوط به دفاع از راه حق و صراط مستقیم است ارائه دهم . هیچ خصومت و کینه عامیانه با برادران اهل سنت ندارم و سعی میکنم از راه منطق و دلیل مخاطبان محترم را از خدمات علمی این وب بهرمند کنم
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    آمريكائي ها در افغانستان چه چيزي را دنبال ميكنند؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 60
  • کل نظرات : 9
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 71
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 71
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 72
  • بازدید ماه : 71
  • بازدید سال : 159
  • بازدید کلی : 9,158
  • کدهای اختصاصی
    ------------------ ----------------
    --------------- = --